Lär dig mer

Zink dödar bakterier

Användarbetyg: 0 / 5

Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv
Zink är ett av de starkaste antibakteriella ämnen som finns. Bakterier, till exempel de som ger lunginflammation och meningitis (hjärnhinneinflammation) behöver mangan för att föröka sig. Enligt en studie som genomförts av forskare vid University of Adelaide blockerar zink bakteriernas möjlighet att ta upp mangan och därmed svälter de och blir lättare omhändertagna av immunförsvaret.
(Källa: Nature Chemical Biology, 2013; doi: 10.1038/nchembio.1382)

 

Magnesium minskar risken för tjocktarmscancer

Användarbetyg: 0 / 5

Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv

För varje 100 mg daglig ökning av magnesiumintag minskar risken för cancer i tjock- och ändtarmen med 12% enligt en studie som genomförts av Imperial College London och Wageningen University.

Resultaten visade sig endast hos överviktiga personer enligt forskarna. Det kan hänga ihop med magnesiumets effekt på insulinresistens som påverkar tumörutvecklingen.

Tidigare studier har visat att det är en stor del av den vuxna befolkiningen som inte ens får i sig den minsta rekommenderade mängden av magnesium dagligen.

Källa
American Journal of Clinical Nutrition
Published online ahead of print, doi: 10.3945/ajcn.111.030924
“Magnesium intake and colorectal tumor risk: a case-control study and meta-analysis”
Authors: P.A. Wark, R. Lau, T. Norat, E. Kampman
http://www.ajcn.org/content/early/2012/07/31/ajcn.111.030924.abstract

Magnesium minskar risken för gallblåseproblem

Användarbetyg: 0 / 5

Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv

När man studerade magnesiumintaget hos 42 075 män under 13 års tid fann man att de som hade det högsta intaget av magnesium (i genomsnitt 454 mg/dag) hade 28% lägre risk att utveckla sjukdomar i gllablåsan jämfört med de som hade det lägsta intaget av magnesium (i genomsnitt 262 mg/dag).

Källa
Tsai CJ, Leitzmann MF, Willett WC, et al. “Long-Term Effect of Magnesium Consumption on the Risk of Symptomatic Gallstone Disease Among Men.” Am J Gastro. February 2008;103(2): 375-382.

Magnesium minskar risken för stroke

Användarbetyg: 0 / 5

Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv

I en metastudie har svenska forskare funnit att ett högre intag av magnesium minskar risken för stroke. För varje 100 mg ökat magnesiumintag minskade risken för stroke med 9%.

Tidigare studier har visat att en stor del av befolkningen inte når upp till det rekommenderade dagliga intaget av magnesium (320 mg för kvinnor och 420 mg för män).

Magnesium finns i bland annat gröna bladgrönsaker, nötter, frön, bönor och kött.

Källa
The American Journal of Clinical Nutrition
http://www.ajcn.org/content/early/2011/12/26/ajcn.111.022376.abstract

Zink hjälper mot förkylning

Användarbetyg: 0 / 5

Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv

I en granskning av flera studier på effekten av zinktabletter konstaterar forskare att zink minskar tiden för vanliga förkylningar med 42%.

För att effekten skulle uppnås behövdes minst 75 mg zinkacetat per dag. Andra former av zink minskade längden på förkylningar med 20%.

Källa
The Open Respiratory Medicine Journal, Volume 5, page 51-58
http://benthamscience.com/open/tormj/articles/V005/51TORMJ.pdf